Yacero blog

Leif Gimerus

Digitaliseringsresan hos en av våra kunder

Det började våren 2010 för oss i projektet. Kunden låg efter sina konkurrenter när det gäller digitalisering av den enorma mängd pappersutskrifter som de skickar till kunderna. Det fanns inga alternativ till papper och infrastrukturen var långt ifrån redo att ställa om. En resa startade genom en idé från en av teknikerna hos kunden.

– Kan vi inte bygga ett API för att exponera vårt arkiv?

Med hjälp av den frågan fick vi medel att utveckla och jobba vidare och kort därefter så gjordes en pilot internt för digitala lönebesked via intranätet. Det blev en succé direkt. Produktägare blev genast intresserade då potentialen var enorm. Kunderna skrek efter moderna kanaler och portokostnaderna var skyhöga. Den tråkiga uppförsbacken var att kunden behövde modernisera sin infrastruktur samt uppgradera och migrera. Det var tidsödande och segt men när vi väl såg ljuset så formades en roadmap för att lyfta de stora pappersvolymerna.

Vi började med kundens mest ”hatade” brev; en avi som ingen ändå läste men alla var tvungna att ha tillhanda. Det blev en dundersuccé och kunderna efterfrågade mer. Man kan undra varför arbetet med digitalisering ofta tar så lång tid och det visade sig att man måste luckra upp så många frågor: Grafisk profil och språkbruk var vi tvungna att ändra på, integrationslösningar och berikning av data var stora frågor. Vi behövde också se över avtal och titta på legala frågor.

Vi byggde över tid upp en hel digital arkitektur baserat på befintlig utdataplattform och byggde till meddelande- och notifieringsfunktioner samt skapade ett ”kundarkiv” på hemsidan. Till detta behövde vi samarbeta med marknadsavdelningen för att sprida budskapet om den nya gröna visionen. När sanningen skall fram vill inte alla kundens kunder ha nedladdningsbara digitala dokument utan fortsätta med papper. Det är något vi självklart har lagt till som val för att alla kunder skall få en positiv bild.

Nu 2017 med facit i hand har vi lyckats med något som i början kändes väldigt stort och oöverskådligt. Arbetet fortsätter då många brev återstår men mycket av fokus har blivit att se till regulatoriska krav från EU där kundens kunder skall få mer och tydligare information och den skall självklart levereras elektroniskt i första hand.

Kunden jobbar med digitalisering inom många andra områden och vi är stolta att säga att Yaceros insatser har vart betydande för denna resa inom digitalt utdata.

Linus Holtenstam